torsdag 11 september 2008

Att skolka

"Yees, ännu en veckodag avklarad" tänkte jag för bara några minuter sen, vad jag dock inte visste var att den skulle bli förstörd av ett snabbt besök på aftonbladet.se - pga en riktigt (i mitt tycke) sjuk nyhet.

Det finns tydligen de personer som anser att skolk borde betygsättas redan från första timmen man går i skolan, vilket skämt helt ärligt. Finns det något bra argument för detta? Nej i varje fall inte någon av de få som användes, till exempel: "En bra förberedan inför vuxenvärlden" och "Frånvaron minskar om det är betygsatt"... Jaha? var är logiken i dessa argument? Att det är en bra förberedan inför den vuxenvärld som komma skall; är ren o snar skitsnack, för det handlar om disciplin, vill man till jobbet - tar man sig dit. Samma med skolan, och disciplinen bör man få i den uppfostran som ges av föräldrar/och allt man tar till sig med åren.

Det finns inte en enda anledning till att gå till skolan om man vet att det som ska göras under dagens lektioner är något jag redan kan, vad hjälper det mig att sitta och bara titta in i väggen och lyssna på saker jag redan har lärt mig? Jovisst, då kan alla säga "Jag kan redan detta", men det visar ju sig på proven och i det slutgiltiga betyg som kommer i kursen (där betyget faktiskt är viktigt) Inte fan ska man ha betyg i hur ofta man är i skolan, man ska ha betyg i hur bra man gör i från sig på de uppgifter som delas ut.

Jag säger då det, vissa saker är fruktansvärt löjliga.. det räcker väll med att studiebidraget försvinner om man har för hög frånvaro.. inte ska betygen spela någon roll om man faktiskt sköter uppgifter etc bra och lämnar in grejerna i tid.

Nej du Jan Björklund ett stort tack säger jag till att ta studentent 2009 och slippa de eventuella pissregler som kan komma redan 2010.

Hoppas för kommande elever att Super-Jan (Jo, jag vill kalla honom super jan då han kommer på sådana vrickade ideér.) inte lyckas få in denna lag... eller vad tycker ni?

Källa för den intresserade: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3284681.ab

// Martin

8 kommentarer:

Jonny sa...

LOL! varför bry sig du blir endå inte drabbad. Skönt namn på Jan aka super-jan

1337 ofdoom sa...

Riktigt bra martin, jag är så stolt över dig. stå på dig, du är inte alltid ensam men ibland är du one man army. Men du har helt rätt i det du säger, fast även om det gäller högstadiet. keep it strong, power to the people!

Dario Borojevic sa...

Ironiskt nog uteblev skribenten själv från skolan idag... Inte alls OK!

Martin sa...

troligt dario.. :)

Interneuter sa...

Om det nu ligger i bra uppfostran, om man kommer till skolan eller ej, hur dålig var din då på en skala från 1 till 10 då? ;)

Martin sa...

Interneuter, jag vill inte direkt påstå att min disciplin är dålig, snarare tvärtom då jag faktiskt är i skolan för det mesta, och när jag inte är det, är det just för det jag säger i texten att jag känner att jag redan kan det som gås genom på lektionen/kurserna för dagen. :)

Anonym sa...

Vet inte om Jag Björklund, som gammal militär, bryr sig så mycket om elevernas egen motivation. Men började du skolka på mina lektioner skulle jag definitivit genast skriva in det - i min blogg.

Martin sa...

Vilken tur att jag inte skolkar på dina lektioner då Stefan :D