tisdag 30 september 2008

Är det ens lönt med vissa lagar?

Jag skrev en krönika i Svenska C förut, som jag tänkte kan passa in bra här också då den rör ett problem i dagsläget.


Att dela filer med varandra över internet är en fråga som ständigt tas upp i olika perioder, senast var under den numera hög aktuella FRA-lagen
som kan komma att träda i bruk 2009, men inte för att jag har något syfte att snacka om FRA-lagen
då det är en lag jag helt valt att bojkotta – likaså har jag valt att ignorera allt snack om att man inte ska fildela över nätet just eftersom det är olagligt.

Det är också den sista punkten som gör mig smått irriterad, men allra mest är den skrattretande.
Att fildelning är olagligt är så oerhört onödigt, det är en lag som majoriteten bryter mot och ingen kan stoppa det, vad är då poängen med att ha kvar den? Ingen.

Att ladda ner och ladda upp olika typer av filer är något de flesta internet användare någon gång gjort
och det är inget som kan stoppas, det är över statens huvud.
Först och främst är det alltför svårt för staten / polisen att spåra den som laddar ner men
i många fall också svårt att se vad som fildelas – vilket gör att de kanske är svårt att veta vad som ska prioriteras och därför verkställs inget.

Jag vill mena att det finns alternativ att använda sig av istället för att ha fildelning som ett brott.
Att göra fildelning lagligt behöver inte betyda en negativ sak, snarare tvärtom.
Exempelvis en film som sprids på internet och laddas upp/laddas ner av hundratusentals människor kan faktiskt vara bra
istället för negativt som det sägs vara nu (just eftersom ingen köper filmer och då får inte medverkande
i filmen några slantar för deras verk), om man istället tar o slänger in lite reklam på sidan där filen delas ut, eller någon annan form av reklam,
kanske i filmen – dock i början eller i slutet.
Även om faktum är att ingen kommer kolla på reklamen, så finns den där och för varje nerladdad film får filmskaparna pengar från reklamen.
Det finns massvis med kreativa idéer att använda sig av för att få pengar trots att produkten i fråga sprids via fildelning.

Det behöver inte nämnas några fler exempel på idéer som kan tas vid, då det är något de personer som
har så mycket emot fildelning faktiskt kan ta att komma på själva – för jag bryr mig inte,
jag vet att dem inte kan stoppa fildelningen, men vill dem nu ha pengar så kan dem allt komma på saker
för att få in det, musikbranschen har ju lyckats på en liten plan i varje fall med att höja koncertbiljett priserna.

Det är rent ut sagt pinsamt att inte världen kan komma på ett bättre sätt att hantera detta problem,
för jag måste erkänna att lite påfrestande är det att en lag finns som hela tiden bryts och inget görs åt detta.
Hur hade det sett ut om ingen brytt sig om mördare? Det hade varit kalabalik.
Lagar är till för att följas – men endast så länge dem gör någon nytta och är relevanta.
Smartast vore därför att helt ta bort fildelningslagen så det slipper så
fruktansvärt dumt ut hos oss ”vanliga” människor att vissa lagar inte kan tas kontroll över.

Låt fildelare dela med sig av sina filer dem kommit över, men för allt i världen,
ta bort denna fjantiga lag som inte ens polisen kan se över.
Jag vill då inte att kommande generation ska börja bryta mot massa lagar
bara för dem växer upp med att deras föräldrar gör något som inte är acceptabelt - för dem vet ju inte att det hela är ett stort skämt av polisen.

// Martin

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra, mycket bra! grattis martin till ett enastående inlägg ;P

Dario Borojevic sa...

Martin, bra inlägg!

Lagen finns där för att man lättare kan anhålla och fälla de större fildelarna, dvs de som tjänar stora summor på fildelning, tyvärr är det svårt att få tag i dom, och då tar poliserna till drastiska metoder för att visa till samhället att dom jobbar mot fildelning, och griper någon stackare som delat ut något album eller någon film. Men det är inte rätt väg att gå, som du själv skriver, detta fenomen är i stort sett omöjlig att stoppa, man kan göra sitt bästa med att försöka reglera. Det finns några företag som har insett detta och försöker anpassa sig till marknaden (iTunes shop, SF anytime etc.). Och tro det eller ej, det finns några trogna som fortfarande köper filmer och album. Själv kan jag inte minnas senaste gången jag köpte en orginalskiva, men min kära mor brukar slå till när butiker har "ta 3 skitfilmer med Steven Seagal för 99:-." Men det är en annan story. Idéerna om reklam i filmerna är inte alls dåliga, se bara på southparkstudios.com som har reklam på south park avsnitterna vilket tillåter användaren att ta del av gratis avsnitt, och det verkar ju fungera! /Dario

Martin sa...

Tack :)

Och Dario.. det är exakt vad jag menar.. det med iTunes shop visste jag faktiskt inte :) intressant. dock skulle jag själv inte ge mig in i att betala för det.. men det är klart.. är man ett troget fan så är man :))

Men samma som med din mammas Steven Seagal filminköp så bidrar min familj också med pengar till denna scen :p,med att mot allt mitt grinande över det ibland få för sig en så dum sak som att hyra film :D det är dock inte utan att jag skäller lite på dem o säger jag kunde fått en dosa snus istället.. men men :D

Stefanhum sa...

Du har rätt att det inte är bra med lagar som ingen följer och som inte helelr kan beivras. Det urholkar förtroendet för alla lagar. Du visar att det borde kunna finnas andra sätt att komma åt problemet att aartister och andra för sin rättmätiga del. Visar på väldigt dålig kreativitet att musikoch filmindustrin inte provar andra vägar än att bra skrika efter en form av kontroll som ändå är omöjligt. Bra och välargumterat inlägg.